Alkusyksy on yksi vuoden käännekohdista, jolloin olemme täynnä energiaa ja uusia ideoita. Nyt on erinomainen aika kääriä hihat, uudistua ja virittää omat toiminnot ja työkalut uuden kauden haasteisiin. Onko esimerkiksi verkkosivustosi toivotussa kuosissa?

Internet tarjoaa globaalin markkinapaikan, jossa ajasta ja paikasta riippumatta voi verraten vähällä vaivalla ja pienin panostuksin tavoittaa valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita, löytää yhteistyökumppaneita ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Suomen kielellä ei maailmalla pitkälle pääse, mutta riittääkö, että sivustosta on tarjolla englanninkielinen versio? Kun huomioit verkkoviestinnässä muutamia seikkoja, voit lisätä sen kiinnostavuutta globaalissa toimintaympäristössä:

  • Euroopan komission vuonna 2011 julkaiseman User language preferences online -raportin mukaan valtaosa verkon käyttäjistä käyttää mieluiten omalla kielellään saatavilla olevia sivustoja.
  • Tutkimukset osoittavat, että käyttäjät viipyvät kaksi kertaa pidempään sivustoilla, jotka tarjoavat sisältöä heidän omalla kielellään (export.gov).
  • Common Sense Advisoryn raportin mukaan kieliversioiden saatavuus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen verkossa: useimmat ostavat mieluiten omalla kielellään ja jopa maksavat tuotteista enemmän, kun niihin liittyvät tiedot ovat saatavilla heidän omalla kielellään.
  • Yli 100 miljoonaa ihmistä käyttää Internetiä muulla kuin englannin kielellä.

Monikielisyyden lisäksi verkkosivuston lokalisointiin liittyy kohdemaan kulttuuristen, kaupallisten ja lainsäädännöllisten seikkojen huomiointi.

Global By Design on julkaissut äskettäin globaaleja verkkosivustoja koskevan vertailun (The 2013 Web Globalization Report card).

Vertailussa parhaiten sijoittuvilla sivustoilla on muun muassa laaja kielivalikoima ja lokalisoitu sisältö on helposti löydettävissä. Ne perustuvat globaaliin, mutta paikallisesti mukautettavissa olevaan malliin, toimivat mobiililaitteissa ja tarjoavat eri kohdekulttuureille relevanttia sisältöä sekä mahdollisuuden käyttää sosiaalista mediaa käyttäjien omalla kielellä.

Tässä vertailussa sai maksimipisteet 42 kieliversiolla, mutta olennaisinta verkkoviestinnässä lienee kuitenkin laatu eikä määrä: tukeeko oma sivustosi liiketoimintaasi ja yrityksesi brändiä tarjoamalla olennaista tietoa oikeille kohderyhmille heidän omalla kielellään?

Autamme mielellämme monikieliseen verkkoviestintään liittyvissä asioissa, joten ota yhteyttä, kun tarvitset sivustoosi päivityksiä tai uusia kieliversioita!