voitto__TFLahden urheilukeskuksen Ravintola Voitosta ponnistettiin maailmalle Team Finland -verkoston kansainvälistymistapahtumassa Eurooppa-päivänä 9.5.2017.  Tapahtuman aiheena oli ”EU:n sisämarkkinat ponnahduslauta maailmalle”.

Verkoston edustajat kertoivat kansainvälistymistä tavoitteleville yrityksille tarjolla olevista palveluista. Team Finland -suurlähettiläs Juha Markkanen antoi Yhdysvaltain markkinoille haluaville yrityksille konkreettiset ohjeet, muun muassa: usko itseesi, ole paras, tee pohjatyöt kunnolla, muista markkinoinnin ja myynnin merkitys, käytä asiantuntijoita!

Vaatimattomuus kaunistaa vain Suomessa, ja kansainvälisesti pärjätäkseen on osattava kertoa yrityksestään ja asiakkailleen tarjoamista eduista rohkeasti ja vakuuttavasti. Rajojen ulkopuolella odottavat suomalaisnäkökulmasta loputtoman suuret markkinat. Siellä asiakkaalla on kuitenkin myös runsaasti valinnanvaraa, eikä esille pääse, ellei osaa esittää asiaansa asiakaslähtöisesti.

Markkinointi ja myynti tuntuvatkin edelleen olevan suomalaisyritysten Akilleen kantapää, eikä aina ymmärretä, miten tärkeää on muokata tuote kansainväliselle asiakkaalle sopivaksi. Markkanen kertoi esimerkin, jossa suomalaisyhtiö kieltäytyi pakkaamasta laseja amerikkalaisen asiakkaan toivomalla tavalla. Kauppoja ei tullut.

Pohjatöihin kuuluu myös tuotteen ja siihen liittyvien materiaalien kääntäminen asiakkaan kielelle. Tietyissä tilanteissa se on lakisääteinen vaatimus, mutta se on myös tärkeä valtti kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Monet tutkimukset osoittavat, että tarpeellisten tietojen saatavuus asiakkaan kielellä on suoraan liiketoiminnan menestykseen ja ostopäätöksiin vaikuttava tekijä.

Lue myös:

Monikielisyys ja kansainvälinen menestys yhteydessä toisiinsa

team-finland-logo

Lokalisointi vauhdittaa verkkokauppaa