Suomi100

Lahden Sibeliustalossa järjestetyssä Suomi100Forumissa pohdiskeltiin, millainen Suomi on 50 vuoden kuluttua. Miten liiketoiminta, työ, osaaminen ja yrittäjyys tulevat muuttumaan seuraavien vuosikymmenten aikana?

Kaksipäiväinen seminaari sisälsi kahdeksan kahden tunnin mittaista paneelikeskustelua, tai kuten tapahtumaa juontanut Peter Nyman muotoili: kahdeksan 120 minuutin viestiä. Kaikki selvisivät maaliin voittajina, sillä arvovaltaisten eri aloja ja erilaisia näkökulmia edustavien panelistien lisäksi myös yleisö osallistui keskusteluihin aktiivisesti.

Tapahtumassa pohdittiin muun muassa, miksi ruotsalaisyritykset pärjäävät niin paljon suomalaisia paremmin maailmalla. Muita keskustelun aiheita olivat muun muassa tekoäly, kansanterveys, startup-yrittäjyys, ja faktojen jälkeinen aika.

”Suomi vs. Ruotsi – bisnesmaaottelu?” kirvoitti keskustelua myös ruotsin ja muiden kielten opiskelun merkityksestä, vaikutuksesta ja motivoinnista.  Pohjoismaisen yhteistyön syventäminen nähtiin toivottavana asiana, ja luottamuksen rakentaminen edellyttää kulttuurillista läheisyyttä, kielitaitoa ja oikeaa asennetta.

Kieli on pieni, mutta tärkeä askel maailmalle. Nyman kehotti suomalaisyrityksiä aivan ensiksi käännättämään verkkosivustonsa, jotta ulkomaiset asiakkaat pystyvät ne löytämään. Esimerkkinä hän kertoi konealan yrityksestä, joka käännätti sivustonsa englanniksi ja sai seuraavalla viikolla 200 koneen tilauksen Australiasta.

Tapahtumaan osallistunut Maris Multilingualin toimitusjohtaja Maarit Satukangas-Pohjola on samaa mieltä, sillä tutkimusten mukaan valtaosa ihmisistä selaa nettiä mieluiten omalla kielellään. Tätä potentiaalia ei kannata hukata.

Viestintä puhutti myös muissa paneeleissa, ja se koettiin haasteena myös terveellisten elintapojen ja ravitsemuksen edistämisessä. Ruokakeskustelusta on tullut hämmentävää, sillä tietoa on tarjolla valtavasti. Virallisen ravitsemusohjeistuksen rinnalle on syntynyt vaihtoehtovirtauksia sekä elämyksiä korostava harrastus- ja blogikulttuuri. Terveysteknologisista innovaatioista odotetaan yksilöllisiä ratkaisuja terveydenhoitoon ja hyvinvoinnin mittaamiseen, mutta miten motivoida yksilöt tekemään oikeasti terveellisiä valintoja?

Totuus vai tarina – vai molemmat yhdessä? Miten suurelle yleisölle saa välitettyä tietoa ja tieteellisesti tutkittuja tosiasioita? Media tarttuu helpommin raflaaviin, värittyneisiin aiheisiin kuin kuivaan faktatietoon, sillä ne myyvät paremmin. Monimutkaisessa maailmassa on houkuttelevaa tuudittautua yksinkertaistettuihin käsityksiin ja lukittautua omaan samanhenkisten kuplaan, jolloin maailmankuva kaventuu entisestään. Lääkkeeksi tähän ehdotettiin kuplan puhkaisua – eri tavoin ajattelevien kohtaamista, aitoa dialogia ja sivistystä.

Lahden seudun kehitys LADEC Oy:n järjestämän tapahtuman haastajina ja teemojen laatijoina toimivat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Fazer-konserni, Helsingin yliopisto, Kauppakamari, M-Brain Oy, Sitra, Stora Enso Oyj sekä Suomen Yrittäjät.

Lue lisää tapahtumasta.