Siirry sisältöön

Etusivu
Tietoja yrityksestä
Kielipalvelut
Erikoisalamme
Artikkelit
Blogimme
Yhteystiedot
Lähetä sähköpostia
Etusivu
Tietoja yrityksestä
Kielipalvelut
Erikoisalamme
Artikkelit
Blogimme
Yhteystiedot
Lähetä sähköpostia

Hyödyllistä tietoa

Vinkkejä ja hyödyllistä tietoa monikielisestä viestinnästä ja palveluiden tilaamisesta

Joulutervehdykset eri kielillä

Totta se on, jouluvaloja sytytellään ja kaupoissa asetellaan koristeita ja muita sesongin tuotteita yhä näyttävämmin esille. Jotkut se virittää ihanaan joulunodotukseen, kun taas toisissa se saattaa herättää stressireaktion. Oli miten oli, vuoden suurin juhlakausi on hiljalleen käynnistymässä.

Helpottaaksemme joulunajan valmisteluja päätimme jo nyt julkaista hyvän joulun toivotukset eri kielillä. Poimi listalta tarvitsemasi omiin joulutervehdyksiisi.

Jos listalta ei löydy tarvitsemaasi kieliversiota, ota meihin yhteyttä, toimitamme sen sinulle mielellämme mahdollisuuksien mukaan.

Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 3

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Sarjan ensimmäisessä osassa tarkasteltiin vieraan kielen käyttöä puhetilanteissa. Toinen osa puolestaan käsitteli kirjallista viestintää vieraalla kielellä kansainvälisen liiketoiminnan tehtävissä.

Kansainvälistymisessä kieli on keskeinen strateginen valinta. Sarjan kolmas osa käsittelee tiedon saavutettavuutta ja kääntämistä.

Kielimuuri ja saavutettavuus

Suomalainen menee läpi vaikka harmaan kiven, mutta useimmille muunkielisille suomen kieli muodostaa ylitsepääsemättömän kielimuurin, mikä ei ehkä itselle tule aina mieleen. Maailman kielikartalla suomi on pieni, eksoottinen erikoisuus, josta valtaosa maailman ihmisistä ei ymmärrä sanaakaan. Se voi estää heiltä täysin tuotteesi tai palvelusi löytämisen ja käytön.
Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 2

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Sarjan ensimmäisessä osassa tarkasteltiin vieraan kielen, erityisesti englannin, käyttämistä kansainväliseen toimintaan liittyvissä puhetilanteissa.

Yhä useamman työpäivään kuuluu nykyisin erilaisten tekstien ja viestien kirjoittamista ja tietenkin myös vastaanottoa. Sarjan toisessa osassa keskitytään kirjoittamiseen vieraalla kielellä.

Viestintä on yhä enemmän kirjoittamista

Kansainvälistyvässä maailmassa yhä useammat käyttävät työssään vierasta kieltä sähköiseen viestintään ja erilaisten tekstien kirjoittamiseen. Kielenä on yleisimmin englanti, jota lähes kaikkien ainakin Suomessa oletetaan osaavan, vaikka se ei olisi viestin vastaanottajankaan äidinkieli.

Kirjoittaminen vieraalla kielellä on toki siinä mielessä helpompaa kuin puhuminen, että tekstiä voi aina tarkistaa ja muokata jälkikäteen. Se taas osaltaan auttaa kehittämään omaa kielitaitoa paremmaksi.
Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 1

Suomalaiset osaavat englantia erittäin hyvin, joten mikäpä on tehdessä kauppaa maailmalla. Riittääkö oma kielitaito kuitenkaan kaikissa kansainvälisen liiketoiminnan tilanteissa? Entäpä riittääkö vastaanottajan kielitaito, sillä kommunikaatio on aina kahden kauppa.

Kansainvälistyvässä liiketoimintaympäristössä vieraskielisten toimittajien, asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa viestimisestä on tullut arkipäivää yhä useammalle. Englanti on nykymaailman lingua franca, yleiskieli, jota käytetään, vaikka se ei olisi yhdenkään keskusteluun osallistuvan äidinkieli.

Suomessa ja Pohjoismaissa englantia osataan yleensä kansainvälisesti katsottuna erittäin hyvin, mikä saattaa helposti tuudittaa ajattelemaan, että näin on kaikkialla maailmassa. Aivan niin ei kuitenkaan ole. Mihin kaikkeen oma kielitaito taipuu ja riittää? Se riippuu tietenkin omasta osaamisesta ja tilanteesta, mutta myös vastaanottajasta.

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa keskitytään suulliseen kielitaitoon.
Lue lisää

Tärkeä toimitusvarmuus

 

Meille on kunnia-asia pitää se, minkä lupaamme. Tämä koskee tietenkin myös käännösten toimitusaikatauluja.

Viime vuosien aikana saamassamme asiakaspalautteessa toimintavarmuutta kuvaava keskiarvo asteikolla yhdestä viiteen on kokonaiset 4,8.

Kiitos siitä kuuluu asiansa osaavalle tiimillemme ja kumppaneillemme, jotka ovat todella sitoutuneita ammattilaisia, sekä asiakkaillemme, jotka kertovat toiveistaan selkeästi ja antavat meille tarvittavat tiedot jo kyselyn alkuvaiheessa.

Lue lisää

Kesän aukiolo

Maris Multilingual on auki koko kesänHelteistä päätellen nyt on kesä!

Säistä huolimatta emme kuitenkaan aloita lomailua aivan vielä. Toimistomme on tänäkin vuonna auki koko kesän, mutta lomat vaikuttavat kapasiteettiimme erityisesti heinä-elokuussa.

Tämä kannattaa huomioida käännöstilauksia suunnitellessa. Kiireisistä kyselyistä kannattaa kertoa mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen. Siten voimme varata tarvittavat resurssit hyvissä ajoin ja varmistaa toimituksen halutussa aikataulussa.

Laatimastamme tilaajan tarkistuslistasta löydät myös muita hyödyllisiä käännöstöiden tilaamiseen liittyviä vinkkejä.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

Miten GDPR-asetus näkyy käännöstoimistossa?


GDPR, EU:n tietosuoja-asetus

EU:n uusi tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) tulee täysimääräisesti voimaan 25.5. Sitä sovelletaan sellaisten henkilötietojen käsittelyyn, ”jotka muodostavat rekisterin osan” sekä henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn.

Muutos vaikuttaa laajasti, sillä lähes jokaisella yrityksellä on jonkinlaisia henkilörekistereitä esimerkiksi asiakastietojen tallennukseen. Lisäksi vaikka asiat olisivat kuinka hyvässä kunnossa tahansa, se ei yksinään riitä vaan tämä on pystyttävä osoittamaan. Määräysten laiminlyönnistä voi pahimmillaan koitua kova sakko.

Vaikka luottamuksellisuus ja tietosuoja ovat aina olleet meille itsestäänselvyys, GDPR aiheuttaa joitakin muutoksia myös meidän käytäntöihimme. Lue lisää

Käännöspalvelun tilaajan tarkistuslista – huomioi kuusi asiaa

Käännöspalvelun tilaajan tarkistuslistaKäännöspalveluita tarvitaan mitä erilaisimpiin julkaisuihin, asiakirjoihin tai viestintätarpeisiin. Kun meiltä kysytään palveluita, joudumme useimmiten pyytämään muutamia lisätietoja tarjouksen laskentaa varten.

Laadimme avuksesi ”tilaajan tarkistuslistan”, joka muistuttaa, mitä tietoja kannattaa yleensä varautua toimittamaan, jotta saat tarkan tarjouksen viivytyksittä.

Jos olet tottunut käännöspalvelun tilaaja ja asia on sinulle jo tuttu, jaa tai tulosta lista mielellään vaikkapa kollegalle.

Lue lisää

Mainos- ja markkinointitekstien kääntäminen

Alkuvuoden kyselyssä asiakkaamme toivoivat artikkeleita mainos- ja markkinointitekstien kääntämisestä. Vaikka pääperiaate kaikessa kääntämisessä on sama – käännöksen tulisi vaikuttaa lukijaan samoin kuin alkuperäinen teksti – erilaisia tekstityyppejä käännettäessä tavoitteeseen päästään usein hieman eri keinoin.

Markkinointiteksteihin sovelletaan usein ”luovaa kääntämistä”. Käsite tunnetaan ehkä paremmin englanninkielisellä nimityksellä transcreation (tai cross-market copywriting). Se on kielellisen lokalisoinnin alalaji, sillä kohdekielisen version sisältöä mukautetaan tarvittaessa kohdemaan ja kohdeyleisön mukaan.
Lue lisää

Kieliversiot verkkoon vaivatta

Verkkosisällön julkaiseminen asiakkaiden omalla kielellä on yksi kustannustehokkaimmista tavoista saada jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla, sillä tutkitusti useimmat käyttävät verkkoa mieluiten omalla kielellään.

Käännösversioiden saaminen julkaisukuntoon voi kuitenkin olla monivaiheinen prosessi, johon liittyy usein myös teknisiä kysymyksiä.
Lue lisää