Siirry sisältöön

mobile icon menu
Etusivu
mobile icon menu
Tietoja yrityksestä
mobile icon menu
Kielipalvelut
mobile icon menu
Erikoisalamme
mobile icon menu
Artikkelit
mobile icon menu
Blogimme
mobile icon menu
Yhteystiedot
mobile icon menu
Lähetä sähköpostia
icon menu
Etusivu
icon menu
Tietoja yrityksestä
icon menu
Kielipalvelut
icon menu
Erikoisalamme
icon menu
Artikkelit
icon menu
Blogimme
icon menu
Yhteystiedot
icon menu
Lähetä sähköpostia

Kansainvälistyminen

Kansainvälistymiseen, kansainväliseen kauppaan ja vientiin sekä kansainvälistymistapahtumiin liittyviä uutisia ja artikkeleita.

Terveisiä kansainvälistymisviikolta

Keskuskauppakamarin ja 19 kauppakamarin yhdessä järjestämä Kauppakamareiden kansainvälistymisviikko -verkkotapahtuma on käynnissä parhaillaan tällä viikolla. Se tarjoaa runsaasti asiaa, vinkkejä, rohkaisua ja esimerkkejä kansainvälistymisestä kasvua hakeville suomalaisyrityksille.

Viikon aloitustilaisuudessa 4.10.2021 keskusteltiin viennin tämänhetkisestä tilasta ja uudesta arjesta koronan jälkeen sekä pohdittiin keinoja saada vienti kasvuun. Sitä piristävät koronapandemian helpottaminen, eri maiden talouden elvytystoimet sekä yhteiskuntien asteittainen avaaminen. Tässä markkinatilanteessa suomalaisyritysten kannattaa hyödyntää viipymättä uudet vientimahdollisuudet.

Osa yrityksistä on pystynyt kasvattamaan liiketoimintaansa myös hankalassa pandemiatilanteessa. Yksi tällainen on Lahdessa pääkonttoria pitävä Lunawood Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Arto Halonen paljasti yhden menestystekijän: markkinointitiimi tehnyt kovaa työtä ja yritys on onnistunut saamaan uusia asiakkaita ulkomailta, vaikka heitä ei ole pystynyt tapaamaan kasvokkain.
Lue lisää

Brittitutkimus: panostus kieliin kasvattaa vientiä 30 %

Astonin yliopiston Business Schoolissa tehty tuore LO-C 30 -tutkimus osoittaa, että kieliin panostavat yritykset menestyvät viennissä 30 prosenttia muita paremmin.

Lyhenteellä LO-C tarkoitetaan ”kielellistä kapasiteettia” eli motivaatiota ja asennevalmiutta kieleen liittyvän osaamisen kehittämiseen sekä tämän osaamisen hyödyntämistä käytännössä. Tutkimus selvitti kielellisen kapasiteetin vaikutusta pienten ja keskisuurten brittiyritysten kansainväliseen menestykseen, mittareina vientisuuntautuneisuus, ulkomaan myynti, viennin kate ja viennin kasvu.

Tulokset osoittavat selvästi, että pienet ja keskisuuret yritykset voivat merkittävästi lisätä vientiään sekä parantaa ulkomaan myynnin kasvua ja katetta

  • palkkaamalla kielitaitoisia ja kohdekulttuuria tuntevia työntekijöitä
  • tarjoamalla työntekijöilleen kielikoulutusta sekä
  • käyttämällä ammattimaisia, edistynyttä kieliteknologiaa hyödyntäviä käännöspalvelun tarjoajia.

 
Lue lisää

Joulunajan tervehdykset

On taas se aika vuodesta, jolloin joulu hiipii vähitellen tietoisuutemme. Kauppojen hyllyt täyttyvät joulukalentereista, -koristeista ja muusta asiaan liittyvästä tavarasta. Jossain raikaa jo jouluinen taustamusiikkikin.

 

Joulutervehdykset kannattaa suunnitella nyt

Nyt on aika tarttua toimeen, jos haluat lähettää vuodenajan juhlakauteen liittyviä tervehdyksiä kansainvälisille asiakkaillesi ja sidosryhmillesi, ja tällainen huomiointihan on sekä mukavaa että hyvää suhdetoimintaa.

Julkaisimme viime vuonna hyvän joulun toivotukset usealla eri kielellä, ja saat ne edelleen käyttöösi täältä. Ehkä löydät niiden joukosta käyttöösi sopivan vaihtoehdon.

Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 3

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Sarjan ensimmäisessä osassa tarkasteltiin vieraan kielen käyttöä puhetilanteissa. Toinen osa puolestaan käsitteli kirjallista viestintää vieraalla kielellä kansainvälisen liiketoiminnan tehtävissä.

Kielistrategian suunnittelu on keskeinen osa kansainvälistymistä. Sarjan kolmas osa käsittelee tiedon saavutettavuutta ja kääntämistä.

 

Kielimuuri ja saavutettavuus

Suomalainen menee läpi vaikka harmaan kiven, mutta useimmille muunkielisille suomen kieli muodostaa ylitsepääsemättömän kielimuurin. Tätä ei ehkä itse aina muista. Maailman kielikartalla suomi on pieni, eksoottinen erikoisuus, josta valtaosa maailman ihmisistä ei ymmärrä sanaakaan. Se voi estää heiltä täysin tuotteesi tai palvelusi löytämisen ja käytön.
Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 2

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Sarjan ensimmäisessä osassa tarkasteltiin vieraan kielen, erityisesti englannin, käyttämistä kansainväliseen toimintaan liittyvissä puhetilanteissa.

Yhä useamman työpäivään kuuluu nykyisin erilaisten tekstien ja viestien kirjoittamista ja tietenkin myös vastaanottoa. Sarjan toisessa osassa keskitytään kirjoittamiseen vieraalla kielellä.

 

Viestintä on yhä enemmän kirjoittamista

Kansainvälistyvässä maailmassa yhä useammat käyttävät työssään vierasta kieltä sähköiseen viestintään ja erilaisten tekstien kirjoittamiseen. Kielenä on yleisimmin englanti, jota lähes kaikkien ainakin Suomessa oletetaan osaavan, vaikka se ei olisi viestin vastaanottajankaan äidinkieli.

Kirjoittaminen vieraalla kielellä on toki siinä mielessä helpompaa kuin puhuminen, että tekstiä voi aina tarkistaa ja muokata jälkikäteen. Se taas osaltaan auttaa kehittämään omaa kielitaitoa paremmaksi.
Lue lisää

Kieli kansainvälisessä liiketoiminnassa – osa 1

Suomalaiset osaavat englantia erittäin hyvin, joten mikäpä on tehdessä kauppaa maailmalla. Riittääkö oma kielitaito kuitenkaan kaikissa kansainvälisen liiketoiminnan tilanteissa? Entäpä riittääkö vastaanottajan kielitaito, sillä kommunikaatio on aina kahden kauppa.

Kansainvälistyvässä liiketoimintaympäristössä vieraskielisten toimittajien, asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa viestimisestä on tullut arkipäivää yhä useammalle. Englanti on nykymaailman lingua franca, yleiskieli, jota käytetään, vaikka se ei olisi yhdenkään keskusteluun osallistuvan äidinkieli.

Suomessa ja Pohjoismaissa englantia osataan yleensä kansainvälisesti katsottuna erittäin hyvin, mikä saattaa helposti tuudittaa ajattelemaan, että näin on kaikkialla maailmassa. Aivan niin ei kuitenkaan ole. Mihin kaikkeen oma kielitaito taipuu ja riittää? Se riippuu tietenkin omasta osaamisesta ja tilanteesta, mutta myös vastaanottajasta.

Käsittelemme blogisarjassamme vieraiden kielten käyttöä kansainvälisen liiketoiminnan erilaisissa tilanteissa suomalaisen yrityksen näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa keskitytään suulliseen kielitaitoon.
Lue lisää

Johan nyt on markkinat

Talviurheiluosaamista tarjoavat yritykset tähyävät jo kohti vuonna 2022 Pekingissä järjestettäviä seuraavia talviolympialaisia. Ne tarjoavat huomattavia mahdollisuuksia ulkomaisille yrityksille, sillä Kiinan hallinnon tavoitteena on saada lähivuosina jopa 300 miljoonaa kansalaista harrastamaan talviurheilua.

Maassa ei kuitenkaan ole talviurheiluperinteitä eikä tarvittavaa infastruktuuria, ja kisoihin mennessä rakennetaan muun muassa 1500 jäähallia. Ulkomaista apua tarvitaan valtavasti.

Jotta suomalaiset pääsisivät osallisiksi tilanteen tarjoamista mahdollisuuksista, vientiä Kiinaan vauhditetaan valtion käynnistämällä vientihankkeella. Lue lisää

Varaudu talven juhlakauteen

Alkutalven synkkyyden katkaiseva juhlakausi on käynnistymässä, ja pikkujoulut, itsenäisyyspäivän juhlallisuudet ja muut sesongin tapahtumat luovat monelle kiirettä ja kysyntää. Kiire tuntuu myös käännöstoimistossa, kun suomennamme vuodenaikaan liittyvien tuotteiden ja palveluiden mainoksia ja kuvauksia ulkomaisille asiakkaillemme.

Oletko sinä huomioinut kansainvälisen asiakaskuntasi?

Löytävätkö matkailijat ja vieraskieliset asiakkaat sinun palvelusi ja tuotteesi verkosta, myymälästä, ravintolasalista tai palvelupisteestä? Onko hinnastosi, tuotekuvaukset tai ruokalista saatavilla asiakkaidesi omalla kielellä?

Jos näin ei vielä ole, ota pikaisesti yhteyttä niin hoidetaan kieliversiot kuntoon! Teet ostamisen helpoksi vieraskielisille asiakkaillesi ja lisäät myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä. Lue lisää

Ponnahduslauta maailmalle

Lahden urheilukeskuksen Ravintola Voitosta ponnistettiin maailmalle Team Finland -verkoston kansainvälistymistapahtumassa Eurooppa-päivänä 9.5.2017.  Tapahtuman aiheena oli ”EU:n sisämarkkinat ponnahduslauta maailmalle”.

Verkoston edustajat kertoivat kansainvälistymistä tavoitteleville yrityksille tarjolla olevista palveluista. Team Finland -suurlähettiläs Juha Markkanen antoi Yhdysvaltain markkinoille haluaville yrityksille konkreettiset ohjeet, muun muassa: usko itseesi, ole paras, tee pohjatyöt kunnolla, muista markkinoinnin ja myynnin merkitys, käytä asiantuntijoita!
Lue lisää

Elämä verkossa

Verkkokauppa kasvaa vauhdilla

”Me emme enää mene verkkoon, vaan me elämme verkossa”, totesi Google Finlandin johtaja Hanna Kivelä Lahdessa järjestetyssä Kuka voittaa digitalisaatiossa -tapahtumassa. Netissä on tällä hetkellä 3,5 miljardia käyttäjää, ja luvun arvioidaan jopa kaksinkertaistuvan vuoteen 2021 mennessä.

Digitaalisuus mullistaa myös liiketoimintaa ja tuo kansainvälisen kilpailun kotimarkkinoille, halusimme tai emme. Verkossa ei tunneta perinteisiä maarajoja, vaan globaalit markkinat ovat helposti saavutettavissa yrityksen koosta riippumatta. Lue lisää