Tampereella 16.–18.9.2014 järjestetyt kansainväliset Alihankinta-messut olivat menestys. Kolmipäiväisen tapahtuman teemana oli koneenrakentaminen, ja tapahtumaan tutustui yhteensä 16 893 teollisuuden päättäjää ja asiantuntijaa. Maris Multilingual vieraili messuilla tapaamassa asiakkaitaan ja luomassa uusia kontakteja.

Messujen avauspuheessa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen peräänkuulutti realistista asennetta kansainvälisillä markkinoilla toimittaessa. Vaikka Suomeen liitetään myönteisiä mielikuvia, siihen ei pidä tuudittautua, että suomalaisuus itsessään myisi, vaan jokainen kilpailu on voitettava yritystasolla.

Messujen aikana järjestetyissä seminaareissa nostettiin laajasti esille teollisuuteen, talouteen, tulevaisuuteen ja alihankintayritysten menestystekijöihin liittyviä aiheita, kuten markkinoinnin merkitystä uusien markkinoiden valtaamisessa.

alihankinta-messut

Messuilla käynnistettiinkin jo kolmatta kertaa Vuoden markkinointihenkisin insinööri -kilpailu, jonka toivotaan nostavan tietoisuutta markkinoinnin osaamisen merkityksestä yritysten menestymiselle myös teknisillä aloilla.

Alihankinnan palkintovaliokunta jakoi vuonna 1987 alkaneen perinteen mukaan Alihankinta-messujen yhteydessä tunnustukset esimerkillisesti päähankkijoina ja alihankkijoina kuluneena vuonna toimineille yrityksille. Vuoden päähankkijaksi valittiin lahtelainen hitsauslaitevalmistaja Kemppi Oy ja vuoden alihankkijatunnustuksen sai alumiiniprofiilijärjestelmiä tuottava Purso Oy.

Ponsse Oyj on maailman johtavia metsäkonevalmistajia ja Suomessa iso hankkija. Yhtiön toimitusjohtaja Juho Nummelan mukaan koneenrakennus on yksi taloutemme tukijalka, joten oli hienoa, että se nousi messujen pääteemaksi.  Ulkomaalaisten näytteilleasettajien ja messuvieraiden solmimat liikesuhteet tukevat suomalaisen koneenrakennuksen menestystä.

”Jos on hyvä tuote, huippuunsa viritetty yritys, osaavat ihmiset, kilpailukykyinen verkosto sekä rohkeutta ja taitoa myydä ja markkinoida, suomalaiset yritykset pärjäävät myös kansainvälisillä markkinoilla. Vientiteollisuus on Suomen hyvinvoinnin selkäranka, joten keskitytään sen kilpailukyvyn kehittämiseen”, totesi Nummela kolumnissaan.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.