Verkkokauppa kasvaa vauhdilla

”Me emme enää mene verkkoon, vaan me elämme verkossa”, totesi Google Finlandin johtaja Hanna Kivelä Lahdessa järjestetyssä Kuka voittaa digitalisaatiossa -tapahtumassa. Netissä on tällä hetkellä 3,5 miljardia käyttäjää, ja luvun arvioidaan jopa kaksinkertaistuvan vuoteen 2021 mennessä.

Digitaalisuus mullistaa myös liiketoimintaa ja tuo kansainvälisen kilpailun kotimarkkinoille, halusimme tai emme. Verkossa ei tunneta perinteisiä maarajoja, vaan globaalit markkinat ovat helposti saavutettavissa yrityksen koosta riippumatta.

Kehitys tarjoaa myös suomalaisyrityksille valtavasti mahdollisuuksia. Osaamista ja ideoita meillä riittää edistyneiden sovellusten kehittämiseen, ja muun muassa kansainvälinen verkkokauppa kasvaa vauhdilla. Suomalaisilla on kuitenkin petrattavaa pärjätäkseen uudessa kilpailutilanteessa.

Merkittävä osa verkkokaupasta valuu ulkomaille

Ulkomaiset verkkokaupat ovat vakiinnuttaneet asemansa myös suomalaiskuluttajien keskuudessa. Googlen tietojen mukaan digitaalisissa kanavissa toimivien suomalaisyritysten asiakkaista vain 17 prosenttia tulee kansainvälisiltä markkinoilta.

Suomalaiskuluttajat sen sijaan päätyvät useammin ulkomaisen kuin kotimaisen verkkokaupan sivustolle. Kaupan liitto on arvioinut vuoden 2016 Digibarometrin mukaan, että ulkomaisiin verkkokauppoihin virtaa 1,2–1,6 miljardia euroa eli jopa 44 % kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoksista.

Kieli – este vai mahdollisuus

”Yksi selitys verkkokauppojemme vaisuun menestykseen on kieli”, toteaa Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Pitkäkoski blogikirjoituksessaan. ”Me uskomme, että maailmalla pärjää englannilla, mutta on turha kuvitella, että keskiverto ranskalainen tai italialainen tilaisi tavaraa muulla kuin äidinkielellään. Ruotsalaiset ja tanskalaiset verkkokauppiaat markkinoivat tarjontaansa keskimäärin 6–7 kieliversiolla, joista yksi suosituimpia on sattumoisin suomi.”

Suomalaiset verkkokaupat myyvätkin tuotteitaan tai palveluitaan keskimäärin viiteen eri maahan, ruotsalaiset ja tanskalaiset noin kymmeneen.

Apua digitaaliseen kaupankäyntiin

Finpron eCommerce Growth -ohjelman tavoitteena on parantaa suomalaisten verkkokauppayritysten kilpailukykyä ja kiihdyttää niiden kansainvälistä kasvua.

Maris Multilingualista saat kaikki kansainväliseen liiketoimintaan tarvittavat kielipalvelut myös erilaisiin digitaalisiin ympäristöihin ja sovelluksiin. Varmista siis kilpailukykysi kansainvälisessä toimintaympäristössä huolehtimalla siitä, että asiakkaasi saavat riittävät tiedot omalla kielellään.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.