Ulkomaankauppa ja kansainvälinen toiminta ovat keskeisiä Suomen menestykselle ja hyvinvoinnille, joten niiden edistäminen on yhteinen etu.

Lisävauhtia ja menestystä vientiin haetaan nyt Team Finland -hankkeella, joka kokoaa yhteen kansainvälistymispalveluita tarjoavat organisaatiot ja yrittäjät. Tavoitteena on luoda verkosto yritysten tarvitsemien vienti- ja kansainvälistymispalveluiden tuottamiseksi asiakaslähtöisesti.

Hanke potkaistiin vauhdikkaasti liikkeelle Finlandia-talossa pidetyssä tilaisuudessa 10.9. Päivän avasi tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ja yritysten edustajien lisäksi äänessä olivat pääministeri Jyrki Katainen, elinkeinoministeri Jyri Häkämies sekä Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb.

Kansainvälisiä viestintäpalveluja tarjoavan Maris Multilingualin toimitusjohtaja Maarit Satukangas-Pohjola oli mukana tapahtumassa. ”Suomi ei kuulu maailman valtakielten joukkoon, joten kansainvälistymistä suunniteltaessa kannattaa miettiä tarkoin myös monikielistä viestintää. Ammattimainen käännös- ja kielipalveluiden tarjoaja on ensiarvoinen tuki kansainvälisessä toiminnassa, sillä kaikki toiminta perustuu onnistuneeseen kommunikaatioon, oli kyse sitten mainostekstistä tai sopimuksesta”, hän painotti.

Amerikkalaisen tutkimuslaitos Common Sense Advisoryn äskettäiset tutkimustulokset osoittavat jälleen kerran, että monikieliseen viestintään kannattaa panostaa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tuotetiedon saatavuus asiakkaan omalla kielellä oli vaikuttavana tekijänä yli 70 prosentissa ostopäätöksiä, ja monille se on jopa tärkeämpää kuin tuotteen hinta.

Lisätietoja on Harvard Business Reviewin julkaisemassa englanninkielisessä artikkelissa: Speak to Global Customers in Their Own Language.

TEam_Finland_logo

Uutisia Team Finland -tapahtumasta :
Team Finland täytti Finlandia-talon
Yhtenä joukkueena