Marisin toimitusjohtaja Maarit Satukangas-Pohjola osallistui Kites ry:n 16. huhtikuuta Vantaalla järjestämään aamiaisseminaariin, jossa käsiteltiin kielistrategian merkitystä kansainvälistymisessä.

Yritykset näkevät usein paljon vaivaa yrityksen strategian, imagon ja tuottamansa tuotteen tai palvelun hiomiseen, mutta tuleeko kielestä suomalaisen yrityksen menestyksen este, pohti seminaarissa Kites ry:n puheenjohtaja ja Semantix Finland Oy:n toimitusjohtaja Tarja Salonen. Kieli, viestintä ja kulttuuri ovat läsnä kaikessa toiminnassa aina brändinrakennuksesta tuotekehitykseen, markkinoitiin ja myyntiin, ja EU:n tutkimusten mukaan menestys kansainvälisillä markkinoilla on yhtä lailla kiinni liikeviestinnän laadusta kuin tuotteen hinnasta ja laadusta.

Pitkän uran Nokian palveluksessa tehnyt Seija Suonuuti kuvasi termityön hyötyä yrityksille.  Kieli on osa tuotteen laatua, ja järjestelmällinen sanastotyö täydentää yrityskuvaa ja helpottaa tiedonhallintaa. Lisäksi sanastotyö pienentää lokalisointiin ja kirjoitustyöhön liittyviä kustannuksia keskimäärin 20 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti toimivan Vaisala Oyj:n markkinointipäällikkö Lilli Nykänen kuvasi yhteistyötä globaalisti toimivan käännöstoimiston kanssa. Taajuusmuuttajia teollisuuden tarpeisiin valmistavan Vacon Oyj:n dokumentoinnista vastaava Pasi Savola korosti kielistrategian merkitystä kansainvälistymisen tukena. Yritys julkaisee tuotedokumentaatiota ja markkinointimateriaalia 25 kielellä. Savola antoi arvokkaita neuvoja kansainvälistyville yrityksille: Käytä ammattilaisia. Halvalla saa harvoin hyvää, ja käännöstoimittajan valinnassa kannattaa panostaa partneruuteen. Satsaa termityöhön alusta alkaen ja sitouta maatoimistojen väki käännösten validointiin. Laadukas tuoteviestintä helpottaa myös paikallisosastojen omaa työtä.

Kielistrategialla tarkoitetaan yrityksen valitsemia toimenpiteitä ja menetelmiä, joilla pyritään ehkäisemään kieli- ja kulttuuriesteiden muodostumista uusilla ja laajenevilla ulkomaanmarkkinoilla. EU-tutkimuksen mukaan tämänkaltaisia strategioita ulkomaanmarkkinoillaan soveltavat yritykset menestyvät yleensä muita paremmin, ja niillä on muita enemmän vientimyyntiä.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.