Kiina valttia matkailukesässä

Jokainen yritys ottaisi varmasti mielellään vastaan runsain mitoin uusia, maksukykyisiä asiakkaita. Matkailuala sai äskettäin tervetulleen piristysruiskeen, kun kiinalainen matkanjärjestäjä UTour aloitti suorat lennot Suomeen.

Finpron Visit Finland -yksikön johtajan Paavo Virkkusen mukaan aasialaiset matkaajat ovat yrityksille keskimääräistä tuottoisampia, sillä he käyttävät matkapäivää kohden selvästi enemmän rahaa kuin eurooppalaiset turistit. Venäläisten jälkeen kiinalaiset käyttävät eniten rahaa Suomessa matkaillessaan.

Matkailuyrityksen kannattaa siis varmistaa, että matkailijat löytävät tiensä juuri heidän palveluidensa äärelle. Tehokas tapa herättää matkailijoiden kiinnostus on tarjota tietoa ja palveluita heidän omalla kielellään.

Kiinalaisten turistien rynnistys Suomeen on paikannut venäläisten matkailun romahdusta, ja Taloussanomien mukaan jo viime vuonna kiinalaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat Suomessa 40 prosenttia. Matkailualalle odotetaan kasvua myös tänä vuonna.

Kielestä kilpailukykyä

Toisin kuin yleisesti saatetaan luulla, pelkkä englanti ei riitä kattamaan Kiinasta saapuvien turistien tarpeita. Kun englannin kielen taitoa mittaavassa English Proficiency -indeksissä Suomi sijoittuu viidennelle sijalle, Kiinan sijoitus on 47, mikä osoittaa vähäistä osaamista.

Tiedon saatavuus asiakkaan kielellä parantaa kohteen tai palvelun käytettävyyttä ja kiinnostavuutta sekä asiakaskokemusta. Lisäksi matkailijoiden ostopäätökset perustuvat usein julkaistuista materiaaleista syntyviin mielikuviin.

Kiinassa on eniten netin käyttäjiä maailmassa ja kiinalaiset käyttävät runsaasti aikaa matkakohteen valintaan internetissä. Matkailuun erikoistuneet keskustelufoorumit ovat paljon käytetty tietolähde, sillä maassa on vahva kokemuksen jakamisen perinne ja suosittelukulttuuri ohjaa päätöksentekoa.

Visit Finlandin tutkimusanalyytikko Katarina Wakosen mukaan kiinalaismatkailijat kaipaavat tietoja kohteesta myös paikan päällä, ja matkailun haasteena on kiinankielisen materiaalin puutteesta johtuva kohteiden ja tapahtumien vaikea löydettävyys. Tiedon puute heikentää matkailukokemusta ja vähentää yksilöllisten matkailukokemusten jakamista keskustelupalstoilla.

Kannattaa siis varmistaa, että matkailijoiden kiinnostus ei jää ainakaan kielestä kiinni. Tarjoamme matkailualan käännöksiä kaikilla yleisimmillä kielillä.

Ota yhteyttä, kun haluat varmistaa asiakkaidesi kiinnostuksen ja tyytyväisyyden palvelemalla heitä heidän omalla kielellään. Autamme mielellämme!

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.