Euroopan unionin 27 jäsenvaltion pk-yrityksissä tehdyssä tutkimuksessa havaittiin selvää liikevaihdon kasvua (10 prosentista 25 prosenttiin) yrityksissä, jotka noudattavat yhtenäistä kielistrategiaa monikielisessä viestinnässään.
EU:n tutkimuksissa kävi myös ilmi, että eurooppalaisissa yrityksissä menetettiin merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia – jopa miljoonien eurojen arvoisia sopimuksia – kieli- ja kulttuurimuurien takia.
Kansainvälisessä kaupassa menestyneillä yrityksillä oli yhteisinä piirteinä muun muassa kielitaitoinen henkilöstö, ammattilaisten käyttäminen käännös- ja tulkkaustehtäviin sekä oma monikielisen viestinnän suunnitelma eli kielistrategia. Vinkkejä strategian laatimiseen saa EU:n julkaisemasta maksuttomasta kielistrategiaoppaasta.
Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.