Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Pitkäkoski muistuttaa monikielisyyden merkityksestä kansainvälisessä verkkokaupassa artikkelissaan ”Verkkokauppa viennin veturina kaipaa lokalisointia ja elämyksellisyyttä”.

Samalla kun yli 60 prosenttia pohjoismaisista verkkokaupoista myy tuotteita kotimaansa ulkopuolelle, suomalaisista näin tekee vain 27 prosenttia brittiläisen OC&C-tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan. Ruotsalaiset ja tanskalaiset verkkokaupat palvelevat asiakkaitaan keskimäärin 6 – 7 kielellä ja toimivat yli kaksi kertaa laajemmalla markkina-alueella kuin suomalaiset kilpailijansa. Suomalaiset kuluttajat puolestaan ostavat tuotteita ahkerasti ulkomailta.

Verkkokauppa ja yhä tärkeämmäksi muuttuva mobiilikaupankäynti tarjoavat yrityksille valtavasti uusia mahdollisuuksia. Global Retail E-mpire raportissaan OC&C ennustaa verkkokaupan arvon viisinkertaistuvan 130 miljardiin US dollariin vuoteen 2020 mennessä kuudella suurimmalla verkkokauppamarkkinalla eli Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Saksassa, Pohjoismaissa, Alankomaissa ja Ranskassa.

Finpro suunnitteleekin uutta kuluttajaverkkokauppaan keskittyvää kasvuohjelmaa suomalaisyritysten viennin vauhdittamiseksi verkkokaupan avulla. Suomalaisille verkkokaupoille löytyy huomattavaa markkinapotentiaalia kotimaan lisäksi erityisesti Pohjoismaista, EU:sta, Venäjältä ja myös globaalisti, ja pk-yrityksillä on markkinoilla paljon voitettavaa.

Verkkokaupan laajentamista suunniteltaessa kannattaa huolehtia siitä, että ostajien tarvitsemat tiedot ja sivustot ovat saatavilla tärkeiden kohderyhmien kielillä, sillä kansainväliset tutkimukset osoittavat, että suurin osa kuluttajista ostaa mieluiten omalla kielellään.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.