Tviitti, nyhtöpossu, nettiraivo, kiertotalous, sisältömarkkinointi – uusia termejä ilmaantuu silmiemme eteen sitä mukaa, kun yhteiseen tietoisuuteen putkahtaa uusia ilmiöitä. Ilman yhteistä nimitystä ilmiöitä ei voisikaan hahmottaa, käsittää eikä jakaa.

Se, millä nimellä uutta ilmiötä aletaan kuvata, perustuu periaatteessa yhteiseen päätökseen ja kertoo myös näkökulmasta. Esimerkiksi metsissämme runsaana esiintyvä syvänsininen marja on saanut suomenkieliseksi nimekseen mustikka, vaikka se voisi toki olla myös sinikka – samaan tapaan kuin esimerkiksi englannin blueberry, ruotsin blåbär ja saksan Blaubeere.

Yritysviestinnässä hyvä termi kuvaa osaa, tuotetta tai palvelua ja sen ominaisuuksia mahdollisimman selkeästi, mutta termien valinta ja käyttö on myös osa yrityksen brändiä. Järjestelmällisestä termityöstä on yritykselle monenlaista hyötyä.

Hyvän termin ansiosta esimerkiksi tuote, palvelu tai vaikkapa asiakasetu on ymmärrettävissä, se jää paremmin mieleen ja siitä voi jakaa tietoa asiakkaille ja sidosryhmille. Termivalinnoilla ja viestinnällä luot yrityksesi kielellistä brändiä ja muokkaat siten yrityskuvaa – tapahtuipa se sitten tietoisesti tai tiedostamatta.

Ymmärrettävyyden ja yhtenäisyyden kannalta on tärkeää, että samasta ilmiöstä pyritään käyttämään joka kerta samaa termiä. Se tehostaa ja nopeuttaa paitsi viestintää, myös tiedon hallintaa ja löydettävyyttä. Lisäksi se tekee yrityksen materiaaleista selkeitä ja helppokäyttöisiä. Yhtenäinen termien käyttö vahvistaa kuvaa yrityksestä laadukkaana ja luotettavana oman alansa asiantuntijana ja tekee siitä helpommin lähestyttävän.

Tehokkaalla ja järjestelmällisellä termityöllä voidaan myös säästää kustannuksia kirjoitus- ja käännösvaiheissa. Säästöjä muodostuu esimerkiksi, kun termien etsimiseen ja tekstien korjaamiseen kuluva aika vähenee. Säästöt kertautuvat sen mukaan, mitä useammilla kielillä tekstejä tuotetaan, ja voivat näkyä esimerkiksi kansainvälisen tuotelanseerauksen nopeutumisena.

Termien hallittu käyttö edellyttää sitä, että yrityksen käyttöönsä hyväksymät termit ovat kaikkien yritysviestintään osallistuvien henkilöiden, kuten tiedottajien, dokumentoijien sekä mainos- ja käännöstoimistojen saatavilla.

Autamme tarvittaessa mielellämme termityössä, joten ota yhteyttä, jos haluat lisätietoja termienhallinnasta tai termistöjen hyödyntämisestä yritysviestinnässä.

 

Haluatko lisätietoja monikielisestä viestinnästä? Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.